PLASTİK ENJEKSİYON KALIPLARI HAKKINDA BİLGİLER

pe plastic injection molds

Sıcak Yolluklu Kalıplama

Sıcak Yolluklu Kalıplama Sistemi: Söz konusu ısıtma kaynağı tüm çevrim periyodu; süresince makinenin nozuldan (memesinden) kalıp boşluğu girişine kadar tüm dağıtıcı, kanallar boyunca plastiğin işlem sıcaklığında erimiş olarak muhafaza edildiği sisteme denmektedir. Kısaca ifade edersek yolluk (sprue) ve dağıtıcı (runner) kısmının sıcak tutulmasıdır. Işte bu nedenle bu sisteme Hot-One (Sıcak); veya Yolluksuz (Runnerless); ya da Sıcak Yolluklu Kalıplama Sistemi denir.

Neden Sıcak Yolluk? 
Sıcak yolluğun yararı düşük fiata daha iyi kalitede plastik parçalar üretme imkânıdır. Sıcak yolluklu kalıp Sprue veya Yollukları ortadan kaldırır. Sprue veya Yolluklar için hiçbir çapak alma veya temizleme operasyonuna gerek kalmaz. Böylelikle plastik parçaların işlenmesi çok daha hızlı ve otomatik olarak gerçekleşebilir.

Sprue veya Yolluk soğuması olmadığından dolayı operasyon süresi, baskı zamanı kısalacak dolayısıyla üretimde artış sağlanacaktır. Kalıba giriş imkânları çok çeşitli olduğundan dolayı parçalara çok değişik konumlarda, yolluklama yapılabilir. Bu plastik ürünün kalitesini olumlu yönde etkiler.

Akış Boyu:
 Duvar Kalınlığı oranının uygunluğundan ötürü parça üzerinde daha az stres oluşmaktadır. Daha düşük enjeksiyon basıncı makine kapama kuvvetini düşürdüğü gibi Sinck izlerini de azaltır. Sıcak yolluklu kalıplama sistemleri üretimi artırır malzeme tüketimini azalttığı gibi kazancı da arttırır.

Hot -One (Sıcak) Sisteminin Avantajları

  • Alışılagelmiş ve teknik plastikler için uygundur.
  • Kolay renk değişimi
  • Düşük basınç düşümü
  • Küçük hacimli sistemdir

Enjeksiyonda Sorunlar ve Nedenleri

SORUNLAR

NEDENLER

ÖRNEKLER

1.Kalıplama hataları
Eksik parça
Çökme ve boşluklar
Erimemiş parçacıklar
Akış çizgileri
Damarlı görünüm
Renk farkı
Tabaka tabaka yapı
Gevrek, kırılgan parçalar
Çapaklı parça
Boyutsal çekme

  • Düşük kalıp ve silindir sıcaklıkları
  • Kurutma yapılmadan hammadde kullanımı
  • Yüksek silindir sıcaklıkları
  • Kirlenmiş malzeme kullanımı
  • Yüksek sıcaklıkta kurutma
  • Kalıp kapama basıncı düşüklüğü
  • Hava kanallarının uygun olmaması
  • Kalıp dizaynı

 

2. Dekoratif Parçalarda Yüzey Hataları

  • Ön kurutma işleminin uygun ve yeterli yapılmaması
  • Kalıp temizliği
  • Hammadde temizliği

—Lamba ve saat akrilik camlarında matlık ve çizikler

3. Mekanik Özelliklerde Zayıflık

  • Uygun malzeme seçimi
  • Hammaddelerin yüksek ısıda kurutulmaları
  • Kalıplamada parçalar içinde boşluklar olması
  • Kalıp dizaynı
  • Naylon 66 yerine Naylon 6 kullanılan dişlilerde deformasyon
  • Hava boşluğu kalan asetal plastik sinyal, kapı kollarında kırılma

4.Sıcakta deformasyon

  • Isı dayanım özellikleri uygun olmayan malzeme kullanımı
  • Kullanım şartlarına, uygun malzeme seçilmemesi
  • Katkı tip ve miktarlarının uygun olmaması
  • Ölçüsel farklılıklar nedeni ile parçaların gerilim altında kalması

 

  • İş aksesuar ABS plastiklerde deformasyon
  • Akrilik camlarda deformasyon
  • Ampullere çok yakın ve ısınmanın fazla olduğu yerlerde polikarbonat yerine kullanılan akrilik camların deformasyonu
  • Poliprofilen yerine kullanılan polietilen parçalarda deformasyon

5.Kırılganlık, çatlama

  • Enjeksiyon ve kalıp sıcaklıklarının ayarlanmadan düşük veya yüksek sıcaklıklarda çalışma nedeniyle iç gerilimler
  • Fazla oranda hurda malzeme kullanımı
  • Poliamidlerde kalıplama sonrası yeterli nemlendirme yapılmaması
  • Silindir sıcaklıklarının fazla olması nedeni ile kavrulma
  • Ölçüsel farklılıklar
  • Özellikle Naylon 6’larda nemlendirmenin uygun olmamasından dolayı kırılma
  • ABS plastiklerde tabaka tabaka ayrışma
  • Akrilik plastiklerde çatlama

6.Dış etkenlerde bozulma

  • Yaşlandırmaya dayanım özelliklerini arttırıcı katkıların (Antioksidanlar) bulunmaması
  • Dış etkenlerde dayanım özellikleri zayıf plastik malzeme kullanımı
  • Dayanım özellikleri zayıf plastiklerin kullanımı durumunda yüzeylerin boya ile korunmaması
  • Polipropilenlerin dış etkenlerde bozulması
  • Transparan boya ile boyanmış veya dayanıklı pigment ile renklendirilmemiş akrilik camlardaki değişimler